4,90 
skladom
VLOŽIŤ DO KOŠÍKA Pridané do košíka
Verzia pre tlač
Zdieľam:

Anotácia

Medzinárodný festival populárnej hudby Bratislavská lýra bol v časoch "železnej opony" jedným z najprestížnejších európskych pódií autorskej piesne. Od svojho vzniku v roku 1966 až po Nežnú revolúciu dokázal vzkriesiť takmer nejestvujúcu scénu populárnej hudby, spájal oba národy a ľuďom v Československu prinášal nádej na lepší život.

Dokumentárny cyklus Zlatá lýra ponúka popri výpovediach takmer 200 osobností česko-slovenskej a zahraničnej hudobnej scény aj unikátne archívne materiály zachytávajúce atmosféru festivalu a spoločenského diania vo vtedajšom socialistickom Československu. Každý z dielov vykresľuje mozaiku ľudských osudov a nezabudnuteľných piesní nielen na pódiu, ale aj v zákulisí. 1. diel cyklu je príbehom o zrode festivalu, ktorý zaplnil prázdny priestor pre populárnu hudbu vo vtedajšom Československu, príbehom o nástupe novej generácie domácich autorov a interpretov, o entuziazme a nádeji na zmenu režimu, ktorá zavládla medzi ľuďmi v 60. rokoch. Uvoľnenie a sloboda umeleckého prejavu však po auguste 1968 dostávali červenú. Nastúpila éra cenzúry - od textov piesní až po oblečenie a účesy vystupujúcich spevákov. Piesne, v ktorých národ videl protest, sa dostali na čiernu listinu a znamenali zákaz vystupovania na dlhé roky.

1 diel: Roky nádeje (1966-1967)
2 diel: Zlomové roky (1968–1969)

 

Réžia:
Peter Hledík
Kamera:
Richard Krivda
Hrajú:
Milan Lasica, Kamil Peteraj, Karel Gott, Helena Vondráčková, Marta Kubišová, Václav Neckář, Pavol Habera, Eva Pilarová, Gabriela Hermelyová, Zuzana Lonská, Petr Ulrych, Jozef Sodoma, Helena Blehárová, Jitka Zelenková, Aleš Ulm, Petra Černocká, Josef Laufer, Pavol Hammel, Miroslav Žbirka, Amanda Lear, Joan Baez, Udo Jürgens, Ján Lehotský, Eva Máziková, Vašo Patejdl, Jožo Ráž, Petr Janda, Milan Drobný, Hana Ulrychová, Naďa Urbánková, Marcela Laiferová, Martha Elefteriadu, Tena Elefteriadu, Olga Blechová-Matušková, Braňo Hronec, Felix Slováček, Jiří Štědroň, Jiří Vondráček, Rita Pavone, Ján Baláž, Petra Janů, Viktor Sodoma, Věra Špinarová, Luděk Sobota, Jiří Korn, Marika Gombitová, Richard Stanke, Boris Filan, Michal David, Stano Král, Jiří Adamec, Štefan Skrúcaný, Peter Nagy, Richard Müller, Lenka Filipová, Vítězslav Vávra, Robo Grigorov, Igor Timko, Celeste Buckingham, Lucie Bílá, Jan Neckář, Dalibor Janda, Janek Ledecký, Peter Lipa, Vladimír Merta, Karel Vágner, Lešek Semelka, Karol Polák, Jana Kocianová, Jana Kratochvílová, Pavel Žák

Technické informácie

Audio:
slovensky, stereo
Interaktívne menu:
slovenský jazyk
Celková minutáž:
2 x 58 min.
Formát:
DVD 9, 16:9 PAL
Žáner:
Hudobný
Bonusy:
Vznik a zákulisie Bratislavskej lýry, Cesta plná tunelov, Československí speváci v Cannes 1968, Zahraniční hostia na Bratislavskej lýre, Záznam z I. ročníka Bratislavskej lýry 1966
Vhodnosť v SR:
12

Zákazníci si kúpili aj tieto tituly

Zobraziť všetky produkty
blu-ray Dušan Trančík – Krátke Filmy (Blu-ray)
r. Dušan Trančík, Československo, Slovensko, 1968 - 2021, 184 min.

Výber z krátkometrážnej tvorby režiséra Dušana Trančíka obsahuje päť dokumentárnych a dva hrané filmy z rokov 1968 až 1974. Sú medzi nimi zastúpené osobité autorské výpovede k súdobým spoločenským témam, ale aj diela vytvorené na zákazku vtedajšej kolibskej dramaturgie. Spája ich však vždy originálne filmárske spracovanie, založené na tvorcovom nekonvenčom prístupe k predkamerovej realite, jej nápaditej štylizácii a neraz aj výrazne ironickej interpretácii. BLU-RAY obsahuje / BLU-RAY contains: Vydýchnuť (15 min., čb., 1970) Réžia: Dušan Trančík Scenár: Dušan Trančík Kamera: Vlado Holloš Hudba: Svetozár Štúr Hrajú: Ján Smrek, Zuzana Cigánová, Juraj Slezáček, František Kovár Střih: Margita Černáková Dokumentárny medailón o básnikovi, národnom umelcovi Jánovi Smrekovi. Vrcholky stromov (18 min., far., 1972) Réžia: Dušan Trančík Kamera: Vlado Holloš Hrajú: Karol Machata (rozprávač) Úsmevný dokumentárny film zachytávajúci prácu i chvíle oddychu členov Brigády socialistickej práce v cementárni v Hornom Srní. Príbeh siedmich majstrov cechu (10 min., far., 1973) Réžia: Dušan Trančík Reklamný film o kráse českého skla, umocnený pôvabom holandských tulipánov. Amulet (34 min., far., 1974) Réžia: Dušan Trančík Scenár: Dušan Trančík Kamera: Dodo Šimončič Hudba: Marian Varga Hrajú: Milan Kňažko, Vít Olmer Strih: Margita Černáková Film venovaný 30. výročiu oslobodenia Československa zovšeobecňujúco polodokumentárnou formou rozpráva o náročnej úlohe herca, ktorý má zobraziť smrť povstaleckého vojaka. Fotografovanie obyvateľov domu (16 min., far., 1968) Réžia: Dušan Trančík Scenár: Dušan Trančík Kamera: Vlado Holloš Strih: Dušan Trančík Zvuk: Eduard Palček Najkrajšie i najtragickejšie okamihy života jednej vidieckej rodiny. Tryzna (25 min., čb., 1969) Réžia: Vlado Kubenko, Dušan Trančík, Peter Mihálik Scenár: Vlado Kubenko, Dušan Trančík Kamera: Alojz Hanúsek Hrajú: Rudolf Hrušínský, Václav Havel, Vladimír Škutina Dokument zachycuje smuteční shromáždění k úmrtí studenta Jana Palacha, který se upálil na protest proti sovětské okupaci. Tryzna se konala od 21. 1. 1969 v Praze a Bratislavě až do 25.1. Šibenica (34 min., čb., 1969 Réžia: Dušan Trančík Kamera: Karel Slach Hrajú: Anton Vaculík, Jozef Mokoš, Kálmán Čičo, Ruženka Masárová, Mikuláš Schudich, Katarína Rusiňáková, Ján Ochlan, Peter Rusiňák, Tereza Vislocká, Katarína Virová, Ján Hlinka, Anna Konivalová, Ján Lichvár, Paltín Suchodolský (méně) Zvuk: Eduard Palček Stredometrážny hraný film o hľadaní pravdy.

blu-ray kolekcia – Slovenský film 2 (Blu-ray)
r. viacero, 2016, SFÚ

Blu-ray kolekcia - Slovenský film 2 pozostáva z filmov, ktoré vznikli v nezávislom producentskom prostredí po roku 1989. Všetko čo mám rád (1992) M. Šulíka, reprezentujúci slovenskú kinematografiu  v porevolučnom období, ďalej sú v nej strihový dokumentárny film o rôznych podobách porušovania ľudských práv v niekdajšom Československu Papierové hlavy (1995) D. Hanáka, dokument Sila ľudskosti – Nicholas Winton (2002), prestížny držiteľ ceny Emmy od režiséra Mateja Mináča, film Slepé lásky (2008) J. Lehotského, ktorý po tridsiatich siedmich rokoch otvoril cestu mladej slovenskej kinematografii na MFF Cannes, a desiatku uzatvára film Pokoj v duši (2009) V. Balka. „Výber filmov nebol jednoduchý, je to vždy vec kompromisu,“ hovorí P. Dubecký, generálny riaditeľ SFÚ, „no myslím si, že tento kompromis je obhájiteľný a prezentovateľný. Našou snahou bolo od začiatku prezentovať filmy, ktoré patria k základným pilierom slovenskej kinematografie a som rád, že práve týchto desať titulov sa aj vďaka SFÚ dostane do sveta.“ Všetko, čo mám rád, 1992, r. Martin Šulík Tomáš sa ocitá na mŕtvom bode. Nemá prácu, s bývalou manželkou sa iba háda, musí riešiť problémy s dospievajúcim synom a pomoc od neho čakajú aj starnúci rodičia. Ponuka mladej Angličanky, aby s ňou odišiel do Anglicka, sa zdá byť poslednou šancou, ako uniknúť zo začarovaného kruhu. „Všetko čo mám rád je asi môj najosobnejší film. S Ondrejom Šulajom sme chceli zachytiť atmosféru zo začiatku 90. rokov, obdobie, keď sa menila spoločnosť. Pred každým z nás sa otvorilo mnoho možností ako naplniť život. Mohli sme cestovať, podnikať, zamestnať sa v reklame alebo jednoducho priamo vstúpiť do politiky. V Bratislave sa zrazu zjavilo mnoho cudzincov. Každodenne dochádzalo k zaujímavým stretnutiam, konfrontácii kultúr, k vzájomnému spoznávaniu. Všetko bolo v pohybe, v spoločnosti ešte bola nádej a humor. S Ondrejom sme si chceli spraviť takú životnú bilanciu," povedal Martin Šulík. Papierové hlavy, 1995, r. Dušan Hanák Film vypovedá o nedávnej histórii našej spoločnosti v mozaike autentických archívnych materiálov, výpovedí svedkov a štylizovaných hraných sekvencií. Podáva emocionálne silné svedectvo o vzťahu jednotlivca a spoločnosti, poznačených politickým režimom. Režisér Dušan Hanák o svojom filme povedal: „Myslím, že sme sa nedokázali vyrovnať s našou nedávnou minulosťou. Papierové hlavy sú reflexiou o slobode a neslobode, o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu v období rokov 1945 až 1989. Film je rámcovaný rovinou pouličného divadla, v závere sú tieto happeningové motívy rozšírené o súčasnú polohu výpovede o dnešnej dobe. Pôdorysom filmu sú kľúčové udalosti minulého režimu. Archívne materiály sú používané skratkovitým, paradoxným, niekedy azda aj humorným spôsobom." Nicholas G. Winton - Sila ľudskosti, 2002, r. Matej Mináč V roku 1939 Nicholas Winton z vlastnej iniciatívy zachránil 669 prevažne židovských detí počas nacistickej okupácie Československa a cez hranice hitlerovského Nemecka sa mu podarilo prepraviť ich do Veľkej Británie. O svojom veľkom čine mlčal neuveriteľných 50 rokov. Nicholas Winton dodnes žije, má 94 rokov a volajú ho britský Schindler. Dokumentárnym filmom nás sprevádza Joe Schlesinger, reportér kanadskej tv stanice CBS, ktorý je jedným wintonových zachránených detí. Príbehy, ktoré rozprávajú zachránené deti, sa prelínajú s rozprávaním a spomínaním Nicholasa Wintona, dokumentárnymi dobovými a archívnymi zábermi. Ku koncu filmu sme svedkami dojímavej scény stretnutia Nicholasa Wintona so svojimi deťmi po dlhých rokoch. Držiteľ International Emmy Award 2002 za najlepší dokumentárny film. Slepé lásky, 2008, r. Juraj Lehotský Film o láske slepých ľudí k druhým a k svetu. O prekonávaní predsudkov, o radosti zo života a o ich túžbach, ktoré sú rovnaké ako túžby vidiacich. Skladá sa zo štyroch poviedok: 1. PETER učí hru na klavír. Hudba mu skrášľuje život a umožňuje mu vnímať svet cez jeho vlastnú fantáziu. 2. MIRO je Róm a miluje nerómku. Ich okolie z toho radosť nemá. 3. ELENA čaká dieťatko a dúfa, že nebude slepé ako jeho rodičia. 4. ZUZANA sa zaľúbi do vidiaceho chlapca a dúfa, že ju bude mať rád aj keď je slepá. Pokoj v duši, 2009, r. Vladimír Balko Tóno (Attila Mokos) sa vracia do rodnej dediny Čierny Hron po piatich rokoch strávených vo väzení za krádež dreva. Tu sa všetko zmenilo. Žena sa od neho vzďaľuje, päťročný syn je mu úplne cudzí, nikde nemôže nájsť prácu. Tóno sa už nechce vrátiť ku krádežiam, preto si prestáva rozumieť so starým priateľom Štefanom (Roman Luknár). Jeho priatelia Peter (Robert Więckiewicz) a kňaz Marek (Jan Vondráček) sa mu pokúšajú pomôcť nájsť si miesto v novej situácii, sami však riešia osobné ťažkosti.