KINO IKON 1/2015 (Časopisy)
Hlavná téma časopisu Kino-Ikon 1/2015 pripomína okrúhle výročie narodenia jedného z najvýznamnejších filmových tvorcov minulého storočia, režiséra Orsona Wellesa (1915 – 1985). Autori štúdií nehodnotia chronicky známe Wellesove filmy, zameriavajú sa skôr na témy či diela u nás celkom neznáme. Filmový kritik Jonathan Rosenbaum rekapituluje esejistické a dokumentárne fikcie Orsona Wellesa a riaditeľ Filmového múzea v Mníchove Stefan Droessler zasa upriamuje pozornosť na množstvo fragmentov z Wellesových neskorších nedokončených filmových a televíznych projektov. Slovenskú filmovo-kritickú obec zastupujú v bloku textov filmový teoretik Martin Ciel, ktorý si všíma Wellesove reklamy na japonskú Nikka Whisky, alebo František Gyárfáš s analýzou jedného z najmagickejších Wellesových mokumentov F ako falzifikát (1973).
Anotácia
Prvé číslo nového čísla otvára manifest Waleriana Borowczyka O surrealizme. Predchádza celý tematický blok venovaný jeho tvorbe, ktorý pre toto číslo pripravili hosťujúci editor Daniel Bird spolu s Michalom Michalovičom. V bloku textov sa tak číslo vracia k retrospektívnej prehliadke tvorby Waleriana Borowczyka (sekcia KI+; 23. MFFK Febiofest 2016 v Bratislave). Texty zároveň nadväzujú na prvú publikáciu knižnej edície časopisu Cinestézia – Borov abecedár Daniela Birda a Michaela Brooka. Okrem veľkých prehľadových textov o Borowczykovej tvorbe (Mikurda, Bird), resp. okrem štúdií venovaných hlavným fenoménom, napr. surrealizmu (Bird), budú rubriku tvoriť aj čiastkové zaostrenia na ďalšie kľúčové znaky jeho tvorby (Marcelli, Michalovič, Boháčková).
Technické informácie