Berlinale Talents: Michal Blaško

Berlinale Talents: Michal Blaško
20. januára 2022

“Zatiaľ čo Berlinale ukazuje filmy vo všetkých podobách, program Talents sa vŕta v tom, ako sa robia a ako sa pozerať na svet inou optikou,“ píše sa v charakteristike programu Berlinale Talents. Slovensko v ňom tento rok zastupuje mladý režisér Michal Blaško, ktorý dokončuje svoj hraný debut Obeť. Popri tom na Berlinale Co-Production Market predstaví v rámci Co-Pro Series aj minisériu Podozrenie.

„Momentálne finalizujeme postprodukciu môjho celovečerného debutu Obeť a nakrúcam posledné dva diely kriminálnej série Prípady 1. oddelenia. Popritom som sa pustil do prípravy dvoch ďalších celovečerných projektov, ktoré budem režírovať – Vina a Cowgirl,“ povedal pre Film.sk Blaško.

Vývojový program pre filmové talenty Berlinale Talents sa koná od roku 2003 a jeho súčasťou sú workshopy, prednášky, stretnutia, diskusie s renomovanými filmármi a, samozrejme, projekcie. Vlani sa prvýkrát konal virtuálne. Hlásilo sa 3000 filmárov z celého sveta, vybrali 200. Slovensko reprezentovali Barbora Berezňáková a Matúš Krajňák.

Tohtoročný slovenský zástupca Michal Blaško zaujal už pred niekoľkými rokmi, keď jeho film Atlantída, 2003 (2017), ktorý nakrútil na VŠMU ako bakalársky film, vybrali do študentskej súťaže Cinéfondation festivalu Cannes. V rámci programu Cinéfondation – L’Atelier tu neskôr hľadal podporu aj pre hraný debut Obeť. S ním získal vlani v Karlových Varoch Works in Progress TRT Award.

Obeť je príbehom ukrajinskej slobodnej matky Iriny, ktorá spolu so synom žuje v malom českom meste. „Skrz intímny portrét Iriny by som rád exponoval spoločnosť, pre ktorú sa Irina stala dočasným maskotom a v konečnom dôsledku aj jej karikatúrou. Autenticita a civilnosť sú prvky, ktoré charakterizujú spôsob rozprávania nášho príbehu. S kameramanom Adamom Machom sme sa preto rozhodli pre čo najautentickejšiu, dynamickú a zároveň esteticky príťažlivú formu rozprávania, pri ktorej budeme ako diváci naviazaní na Irinu a spolu s ňou tak budeme postupom deja spoznávať jej syna,“ povedal režisér o pripravovanom debute, na ktorom spolupracoval so scenáristom Jakubom Medveckým. Irina sa vo filme postaví za svojho syna, ktorého mali surovo zbiť Rómovia. Žiada spravodlivosť a v boji cíti veľkú podporu okolia. Hovorí však jej syn pravdu?

S motívom, keď podozrenie mnohí hneď vnímajú ako vinu, pracuje aj trojdielna miniséria Českej televízie Podozrenie v Blaškovej réžii. Jej koproducentmi sú nutprodukce slovenského producenta Jakuba Viktorína, ktorý produkuje aj Blaškov debut a televízia ARTE. Casting trval skoro rok, v hlavnej úlohe sa predstaví česká herečka Klára Melíšková. „Už na castingu pred nami Klára sedela s nasadenou poker face a vážne sme nedokázali povedať, či je to nevinná žena, alebo vrah. Vedeli sme, že ak by dokázala divákov takto previesť celou sériou, máme vyhraté, pretože sa ich sympatie budú neustále prelievať,“ povedal Blaško, keď minisériu predstavoval vlani v lete na festivale v Karlových Varoch, kde koncom leta uviedli v exkluzívnej premiére prvú časť trilógie. Melíšková v nej stvárňuje zdravotnú sestru, ktorej život sa prevráti naruby, keď ju obvinia z vraždy pacientky. Hoci ide iba o podozrenie, všetci berú pomaly ako hotovú vec to, že zabíjala. Má totiž nevrlú povahu a jej prístupu ku pacientom chýba empatia. „Navzdory lokálnemu prostrediu sa miniséria, ktorá tematizuje dôležitosť prezumpcie neviny a rozdiel medzi pravdou a zdaním, približuje škandinávskym detektívkam,“ napísal Martin Kudláč vo Film.sk po premiére prvej časti. Seriál predstavia na Berlinale Co-Production Market v rámci platformy Co-Pro Series.

Scenár napísal Štepán Hulík, podpísaný pod úspešné minisérie HBO Europe ocenené Českými levni ako Pustina (2016, r. Ivan Zachariáš, Alice Nellis) či Horiaci ker (2013), ktorý režírovala Agnieszka Holland a v centre jeho pozornosti je upálenie sa Jana Palacha. „Na rozdiel od činu Jana Palacha sila tohto príbehu nie je v jedinečnosti, ale v tom, že sa dá zovšeobecniť,“ povedal o Podozrení Štěpán Hulík. „Otázky pravdy, lži, ich prelínania sa a toho, či sa hranica medzi nimi už úplne nezahmlila, sú veľmi aktuálne,“ dodal.

Autor: Matúš Kvasnička
Zdroj: Film.sk Berlinale Edition 2022