Bratislavské Kino Lumière po požiari v digitalizačnom pracovisku už tento rok neotvorí
23. septembra 2022
PDF

Po utorkovom požiari v digitalizačnom pracovisku SFÚ na Špitálskej ul. č. 4 v Bratislave obľúbené Kino Lumière v najbližších mesiacoch neotvorí. Zadymenie a značné znečistenie priestorov celého objektu si vyžaduje časovo náročné odstraňovanie škôd a sanáciu. V nadväznosti na plánovanú rekonštrukciu kina v novembri jeho priestory ostanú zatvorené až do jarných mesiacov budúceho roka.


TS / 23. september 2022

„Pri prvých odhadoch sme boli v nádeji, že kino budeme môcť otvoriť v horizonte niekoľkých dní, ale skutkový stav, žiaľ, nie je pre otvorenie kina priaznivý. Kontaminované priestory nie je možné čistiť bežne vodou, lebo tá by spôsobila nezvratné škody na majetku. Nevyhnutné je sanovať ich odbornými  chemickými procesmi, ktoré zrealizuje profesionálna odborná spoločnosť so zameraním na sanáciu škôd po veľkých požiaroch,“ hovorí Peter Dubecký, generálny riaditeľ SFÚ. Čisteniu budú podliehať všetky projekčné technológie, klimatizačné jednotky a vzduchotechnické rozvody, kreslá v kinosálach, steny aj podlahy. „Veľmi nás mrzí táto situácia, pretože Kino Lumière je kultúrnym stánkom, ktorý reprezentuje kultúrne hodnoty a v jeho priestoroch boli naplánované viaceré podujatia, ale odporúčania profesionálov z oblasti odstraňovania škôd po požiari boli jednoznačné.“

Výraznejšie škody ako na prízemí Kina Lumière vznikli v suteréne priamo v digitalizačnom pracovisku SFÚ, ktoré je základným pracoviskom na digitalizáciu slovenského audiovizuálneho dedičstva. Požiar bol lokalizovaný v kamerovom štúdiu a operatívnom sklade pracoviska, nachádzali sa v ňom filmové materiály pripravené na digitalizáciu. Podľa predbežného zistenia požiar vznikol v klimatizačnej jednotke, ktorá je teraz predmetom expertízy vyšetrovateľov.

Značné je poškodenie digitalizačných technológií. „Technológie sú nateraz predmetom expertízy, ale vzhľadom na agresivitu požiaru je veľmi pravdepodobné, že s najväčšou pravdepodobnosťou budú technicky nespôsobilé,“ hovorí Peter Dubecký. „Ide o jedinečné technológie a na Slovensku nie je veľa subjektov, ktoré nimi disponujú. Pracovisko Digitálnej audiovízie bolo vysoko profesionálne, a to v akom stave sú technológie, naznačuje, že vrátiť sa k tejto činnosti nebude možné. V oblasti