Druhý semester vzdelávacieho cyklu Filmový kabinet otvorí téma venovaná zvuku vo filme
17. septembra 2020
PDF

Štvrtá edícia Filmového kabinetu v Kine Lumière otvorila svoj druhý semester Obdobie zrenia už na jar, no po dvoch stretnutiach jeho ďalšie pokračovanie znemožnila koronakríza. V novom termíne sa druhý semester venovaný kinematografii v období od 20. do 50. rokov minulého storočia začne v pondelok 21. septembra o 18.00 hod. Jeho úvodnou témou je Zvuk v kinematografii a sprevádza ju dánsky film Tiesňové volanie (2017) režiséra Gustava Möllera.


TS / 17. september 2020

Počas semestra Obdobie zrenia čaká frekventantov desať stretnutí, jednotlivé prednášky sú zamerané na zásadné medzníky alebo tvorcov kinematografie. Semester predstaví „približne tridsať rokov vývoja kinematografie od príchodu zvuku po koniec 50. rokov minulého storočia,“ hovorí v programovom bulletine lektor Filmového kabinetu Juraj Oniščenko. „Obdobie okolo druhej svetovej vojny je jedno z najvzrušujúcejších, práve čo sa týka vývoja. Nejde len o prvý predel v podobe príchodu zvuku, alebo o druhý predel charakterizovaný zavedením vnútrozáberovej montáže a hĺbky ostrosti. Prvýkrát sa pozrieme aj na chúlostivé témy, napríklad na vzťah filmu a ideológie alebo na to, ako sa film noir vyrovnáva so zločinom.“


Tiesňové volanie (r. Gustav Möller, 2017)
Po úvodnej prednáške Zvuk v kinematografii budú nasledovať témy Dokumentárny film, Film a politika, Klasický hollywoodsky film, Francúzska kinematografia 30. rokov, Orson Welles, Film noir, Taliansky neorealizmus, Alfred Hitchcock a Robert Bresson. Po preložení cyklu z dôvodu koronakrízy „program semestra ostal zachovaný, zmenili sa len termíny,“ hovorí o vplyve pandémie na organizáciu Filmového kabinetu Michal Michalovič, vedúci oddelenia vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu (SFÚ). „Dve stretnutia, ktoré sa stihli ešte uskutočniť na jar, sa zopakujú, aby sa frekventanti zrazu neocitli v nejakom vákuu a tiež preto, aby bola zachovaná dramaturgická koncepcia cyklu. Tí frekventanti, ktorí sa prihlásili na semester v pôvodnom termíne, majú možnosť absolvovať celý semester odznova,“ vysvetľuje.

Zvuk sa v kinematografii začal udomácňovať v druhej polovici 20. rokov. Niektorí filmári ho vítali s nadšením, iní skôr nenávistne, ďalší nezaujato. Na prvom stretnutí Filmového kabinetu chcú jeho lektori poukázať na to, „že filmový zvuk nemusí byť nepriateľom obrazu a nemusí slúžiť ani ako jeho bezduchá ilustrácia. V rukách talentovaného umelca sa z neho môže stať výrazový prostriedok rovnocenný obrazu. Naším cieľom je ukázať, že pri kreatívnom využití filmového zvuku sa aj dnes dajú dosiahnuť pozoruhodné emocionálne a estetické výsledky,“ zdôrazňuje Juraj Oniščenko.