Na 28. ročníku festivalu Finále Plzeň už druhýkrát súťažili aj slovenské filmy, a to vo všetkých štyroch oficiálnych súťažných sekciách. Z každej si odniesli aj ocenenia, vrátane dvoch hlavných cien, Zlatých ledňáčkov, v kategóriách dokumentárny film a televízna tvorba.
V súťaži českých a slovenských dokumentárnych filmov tento rok o Zlatého ledňáčka bojovalo sedemnásť titulov, z toho päť slovenských (Comeback, Felvidék – Horná zem, Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom, vlna vs. breh a Gottland, vyrobený v slovenskej minoritnej koprodukcii). Súťažný výber hodnotila medzinárodná porota v zložení Robert Kirchhoff (režisér, SR), Héléne Fantl (vedúca špecializovaných workshopov pre dokumentaristov, FR) a Ágnes Sós (režisérka, riaditeľka MFDF Budapešť, Maďarsko).
Hlavnú cenu Zlatý ledňáček v kategórii najlepší dokument získal film vlna vs. breh, režijný debut kameramana Martina Štrbu inšpirovaný generáciou slovenských fotografov obdobia 80-tych rokov na FAMU. Porota film ocenila ako „osobnú a zároveň generačnú výpoveď o vášni, umení a živote”.
Debutu Mira Rema Comeback udelila Zvláštne uznanie za „unikátne a vyčerpávajúce zberné pozorovanie uzavretého sveta ako kolobehu zločinu a trestu“.
V kategórii televíznej tvorby tento rok súťažilo 18 diel, rozdelených do podsekcií cyklických (11) a necyklických (7) programov. Slovenskú televíznu tvorbu zastupovali Moje povstanie a vybrané diely seriálov Animaterapia, Horná Dolná a Tajné životy. Posudzovala ich medzinárodná porota v zložení Libuše Šmuclerová (generálna riaditeľka významného multimediálního vydavateľstva, ČR), Dimitris Emmanouilidis (scenárista, herec, Grécko) a Brendan N. Ward (scénárista, producent a pedagog, USA).
Zlatého ledňáčka za najlepší televízny projekt v kategórii cyklická tvorba získal seriál Tajné životy režiséra Jána Sebechlebského. Podľa vyjadrenia poroty „seriál triezvo a bez sentimentality zobrazuje život žien, ktoré žijú na okraji spoločnosti a usilujú sa vybojovať si silnejšie postavenie. Seriál Tajné životy vznikol v produkcii Rádia a televízie Slovenska (RTVS), Moje povstanie v koprodukcii RTVS, MW Promotion a SebikTV.
Súťažný program festivalu hodnotila aj študentská porota, ktorý v kategórii televíznych formátov – necyklická tvorba za „výnimočnú scénografiu a spôsob, akým sa formát priblížil mladým divákom“ ocenila Moje povstanie v réžii Jonáša Karáska a Mariky Beňadik Majorovej.
V rámci záverečného ceremoniálu Finále Plzeň boli udelené aj ceny Asociácie českých filmových klubov, cenu za najlepší celovečerný film získal koprodukčný titul Fair Play (r. Andrea Sedláčková).