Na Medzinárodnom filmovom festivale Jeden svet budú mať premiéru hneď tri nové slovenské dokumentárne filmy, ktoré sa zároveň uchádzajú o ceny v súťažnej sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva. 26. ročník festivalu sa koná v dňoch 21. – 26. 10. 2025 v Bratislave.
Hranice vernosti sú hlbokou, osobnou sondou režisérky Diany Fabiánovej do partnerských vzťahov, ktorá sa nevyhýba ani témam nevery a monogamie. Týmto filmom sa Fabiánová vracia k celovečernému autorskému dokumentu po dlhých 16 rokoch – jej prvý film Mesiac v nás, ktorý sa venoval menštruácii v širších spoločensko-historických súvislostiach, mal veľký medzinárodný úspech, keď sa premietal na mnohých festivaloch, vrátane Locarna či IDFA. Hranice vernosti vznikli v produkcii Silvie Panákovej zo spoločnosti Dayhey a svoju medzinárodnú premiéru budú mať budúci týždeň na festivale v Jihlave v hlavnej súťaži Opus Bonum.
Celovečerný debut Andrey Kalinovej s názvom Sanatórium Nádej sleduje život v kedysi slávnom kúpeľnom meste Tskaltubo v Gruzínsku. To sa v 90. rokoch minulého storočia po vojne v Abcházsku premenilo na veľký utečeneckých tábor, v ktorom žijú poslední obyvatelia aj po 30 rokoch. Film vznikol v produkcii Moniky Lošťákovej, Simony Hrušovskej, Veroniky Zúbek Kocourkovej a Zuzany Jankovičovej zo spoločnosti Super film.
Tam, kde bocian pristál s Amáliou ponúka antropologický pohľad na život rodiny žijúcej v generačnej chudobe uprostred rómskej osady na východnom Slovensku. Slovensko-maďarský debut režisérskej dvojice Tomáš Bačo a Sabina Pappová produkovali Natália Bobocká a Peter Magát za Seven Hills, Tomáš Bačo za Icams a Bence Fliegauf za maďarský Fraktál film.
V programe Jedného sveta nájdeme viacero ďalších slovenských filmov. Cesta k lepším mestám režisérov Jakuba Otčenáša a Igora Bubeníka sleduje premenu Kodane z industriálneho mesta na jedno z najlepších miest na život. Ceasefire Teodora Vladára je príbehom Nawras, jordánsko-palestínskej queer umelkyne žijúcej v Bratislave. Vladimíra Hradecká sa vo filme Biele miesta vracia k protirómskemu pogromu, ktorý sa odohral v roku 1928 v obci Pobedim, pričom tematizuje ignorovanie rómskej histórie. Mladému publiku je určený krátky animovaný film Ako medveď zložil pesničku Kristíny Bajaníkovej, zatiaľ čo film Prezidentka Mareka Šulíka bude mať špeciálne premietania v nízkoprahovom dennom centre Domec a v nocľahárni sv. Vincenta de Paul.
V rámci prezentácie Ateliéru réžie dokumentárneho filmu FTF VŠMU sa na festivale predstaví tiež deväť študentských filmov: Ako počúvať fontány (r. Eva Sajanová), Atentát (r. Samuel Ostrovský), Divadlo bez okien (r. Dominika Tarinová), Európu obchádza strašidlo (r. Robert Mihály), Preladenie (r. Sára Prokopová), Spoveď (r. Rebeka Bizubová), Suka (r. Jaroslava Jelchová), Tetuľky (r. Barbora Remenárová) a Ulica V. I. Lenina (r. Katarína Bojtošová).
Súčasťou odborného programu je Climate Storytelling workshop o tom, ako môže rozprávanie príbehov v audiovízií reagovať na klimatické výzvy a podporovať udržateľnú budúcnosť, či v poradí už piate pokračovanie diskusie Audiovízia bez bariér, ktorá sa bude tento rok venovať (ne)plneniu požiadaviek na prístupnosť v kinodistribúcii.
Viac informácií na stránkach Medzinárodného filmového festivalu Jeden svet