Kino Lumière uvedie štyri digitálne reštaurované diela filmového mága Federica Felliniho
9. júla 2020
PDF

Kino Lumière uvedie ako súčasť prehliadky talianskych filmov Cinevitaj štyri vrcholné diela talianskeho režiséra Federica Felliniho. Zážitok z nich bude o to väčší, že všetky sa premietnu v digitálne reštaurovanej podobe v najväčšej kinosále Kina Lumière. Prehliadku nazvanú Fellini 100, ktorá pripomína tohtoročné sté výročie narodenia režiséra, otvorí v stredu 15. júla 2020 o 19.30 hod. Sladký život (1960), jeden z najznámejších režisérových filmov. V Kine Lumière bude zároveň inštalovaná výstava Felliniho kresieb Kniha snov.


TS / 9. júl 2020

Federico Fellini je jedným z najvplyvnejších filmových tvorcov všetkých čias. Vo svojej tvorbe spája barokové obrazy s pozemskosťou, snový surrealizmus so sociálnou kritikou. Jeho jedinečný filmový štýl je dodnes nenapodobniteľný. Prehliadka Cinevitaj v Kine Lumière predstaví jeho diela Sladký život (1960), 8 ½ (1963), Giulietta a duchovia (1965) a Amarcord (1973), všetky patria do zlatého fondu svetovej kinematografie. Uvedené budú chronologicky v poradí, ako vznikali. 


Sladký život (r. Federico Fellini, 1960)
Ústrednou témou otváracieho filmu Sladký život (1960) je stret nového a starého, posvätného a profánneho, večného a pominuteľného, modernity a tradície. Fellini v ňom ponúkol otvorený obraz talianskej spoločnosti, čím vo svojej dobe vyvolal ostrú reakciu konvenčnej spoločnosti a katolíckej cirkvi, na druhej strane mu však film vyniesol Zlatú palmu z MFF v Cannes, Oscara za kostýmy a mnoho ďalších ocenení. Film sa stal jedným z najslávnejších v dejinách modernej kinematografie, preslávil sa najmä vďaka kultovej scéne vo fontáne di Trevi v hlavnej úlohe s Marcellom Mastroiannim a s Anitou Ekberg.

S Mastroiannim pracoval Fellini aj na ďalších filmoch. V autobiografickej snímke 8 ½ (1963) stvárnil režiséra Guida, ktorý zažíva tvorivú a životnú krízu. Fellini vo filme tematizuje prelínanie životného pocitu umelca s jeho dielom a poukazuje na stieranie hraníc medzi subjektívnym prežívaním a objektívnou skutočnosťou. Vo filme sa hľadanie odpovede na otázku o zmysle života stáva jeho naplnením. Aj snímka 8 ½ získala viacero ocenení, medzi nimi dvoch Oscarov za najlepší zahraničný film a najlepšie kostýmy.

Giulietta a duchovia (1965) je prvý farebný film Federica Felliniho, svoju imaginatívnosť v ňom rozvinul v mnohoznačnej kompozícii obrazov. Vo filme práve prostredníctvom obrazov približuje subjektívny svet hlavnej hrdinky, ženy v domácnosti, ktorá prežíva