Rozhovor s Katarínou Krnáčovou o filme Redakcia

Rozhovor s Katarínou Krnáčovou o filme Redakcia
8. februára 2024

Katarína Krnáčová sa ako filmová a televízna producentka venuje širokožánrovej a udržateľnej tvorbe (tzv. green filming), a to ako na filmovom plátne, tak aj v procese výroby. Stojí za snímkou Piata loď (r. Iveta Grófová, 2017), ktorá na MFF Berlinale získala ocenenie Krištáľový medveď, či rodinným filmom Letní rebeli (r. Martina Saková, 2020), oceneným Cenou nemeckej filmovej kritiky. Produkovala prvý green film na Slovensku – Stand up (r. Juraj Bohuš, 2022), a ako koproducentka sa podieľala na výrobe úspešnej snímky Ako som sa naučila lietať (r. Radivoje Andrić, 2022), ktorá bola na festivale BUFF vo švédskom Malmö vyhlásená za Najlepší európsky detský film. Momentálne pracuje na siedmych hraných a dokumentárnych filmoch aj televíznom seriáli. Je členkou Európskej filmovej akadémie a novou prezidentkou Slovenskej filmovej a televíznej akadémie.

Film Redakcia režiséra Romana Bondarchuka, ktorého si koproducentkou, má premiéru na tohtoročnom Berlinale. Čím ťa tento projekt zaujal natoľko, že si sa na ňom rozhodla spolupracovať?

Moje rozhodovanie zásadným spôsobom ovplyvnil práve režisér Roman Bondarchuk a jeho hlboké porozumenie pre spracovávanú tému. Je to jeho svet, jeho región a jeho ľudia. Presvedčilo ma autentické uchopenie projektu, ktoré v spojení so satirickým a čiastočne absurdným tónom prináša do filmu nevídanú hnaciu silu a jedinečnosť.

Aké boli najväčšie výzvy, ktorým si ako koproducentka musela čeliť?

Keďže sme do procesu výroby vstúpili ako štvrtý, a teda posledný, koprodukčný tím, naším prvoradým cieľom bolo pomôcť ukrajinským partnerom film dokončiť. Potrebovali dotočiť epilóg, čo sa nakoniec podarilo zorganizovať na Slovensku. Najväčšou výzvou bolo zvládnuť to v krátkom čase a s obmedzeným rozpočtom, a zároveň nedovoliť, aby film stratil na kvalite. Navyše sme natáčali v apríli 2023, počas ruskej invázie na Ukrajine, a tak sme museli zabezpečiť premiestnenie časti štábu na Slovensko, čo celý proces značne skomplikovalo.

Momentálne pracuješ na niekoľkých projektoch. V akom sú stave, a ktorý z nich má najväčší potenciál zaujať medzinárodné publikum?

Momentálne končíme strih ďalšej ukrajinskej koprodukcie, ktorou je dokumentárny film Oceľová rota (r. Yuliia Hontaruk). Prináša veľmi dôležitý príbeh, ktorého celosvetový význam súčasná doba konfliktov a vojen iba umocňuje. V postprodukcii sa rovnako nachádza náš ďalší celovečerný film Potopa (r. Martin Gonda). Jeho dej sa odohráva na odľahlom slovenskom vidieku v osemdesiatych rokoch a rozpovedá príbeh siedmych rusínskych dedín, ktoré sa komunistický režim rozhodol zrovnať so zemou, aby vybudoval vodnú nádrž. Film sa zaoberá našimi koreňmi, konceptom domova a neľahkou úlohou ochrany zanikajúcej kultúry a dedičstva.

Redakcia
Berlinale Forum

Projekcie:
16. február | 21:00 | Delphi Filmpalast 1 (premiéra)
17. február | 17:30 | City Kino Wedding
18. február | 15:00 | Kino Betonhalle@silent green
22. február | 18:30 | Kino Arsenal 1
25. február | 20:15 | Delphi Filmpalast