Počas koronakrízy, keď v záujme ochrany zdravia zostali podobne ako iné prevádzky zatvorené aj kiná, zrealizovalo Kino Lumière v apríli projekt online projekcií pod názvom Kino doma. Projekt pokračoval aj počas postupného otvárania kín, posledná projekcia sa uskutočnila 30. júna 2020. Výsledky návštevnosti po vyhodnotení projektu ukázali, že diváci ostali kinám verní aj v čase, keď ich nemohli fyzicky navštevovať.
TS / 17. júl 2020
Kino Lumière spustilo projekt filmových predstavení v online priestore z viacerých dôvodov. Jeho zámerom bolo udržať kontakt s divákmi a komunitou kina a ponúknuť filmy, ktoré vstúpili do distribúcie krátko predtým, než kiná zatvorila mimoriadna pandemická situácia spojená s koronavírusom. Kino doma zároveň sledovalo dôležitú myšlienku spolupatričnosti s cieľom vyzvať filmových fanúšikov, aby v ťažkom období podporili svoje obľúbené kino zakúpením si vstupenky na online predstavenie a sledovali filmy legálne.
Prvé premietanie projektu Kino doma sa uskutočnilo 18. apríla, projekt trval do 30. júna. Premietlo sa spolu 40 dlhometrážnych filmov a 2 pásma krátkych filmov, celkovo sa zrealizovalo 46 predstavení počas 74 dní. Na online predstavenia prostredníctvom stránky Kina Lumière bolo celkovo vydaných 4 239 vstupeniek, priemerná návštevnosť dosiahla 92 predaných vstupeniek na jedno predstavenie. Okrem Kina Lumière, ktoré projekt iniciovalo, sa do neho postupne zapojili aj Kino Úsmev Košice, Kino Iskra Kežmarok, a Kino Akademik Banská Štiavnica. Prvým filmom uvedeným na online projekcii bola francúzska romantická komédia Zažiť to znovu (2019) režiséra Nicolasa Bedosa.
„Keď sme projekt Kino doma spúšťali, vôbec sme netušili, ako diváci zareagujú,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière a koordinátorka projektu Kino doma. „Preto sme úplne prvé predstavenie urobili zdarma a neštandardne pre online priestor s limitovanou kapacitou, aby sme si overili, či v presýtenom online priestore diváci prejavia záujem pozrieť si film, ktorý už mali možnosť vidieť a z ktorého zážitok je pre jednotlivých divákov závislý od ich technických možností. Trochu sme sa obávali technických problémov, ale myslím si, že sme postupne našli spôsob, ako ľuďom objasniť za akých podmienok im livestream pôjde korektne. Už pri prvej online projekcii sa ukázalo, že záujem divákov je obrovský. Počas prvého mesiaca sme boli veľmi príjemne prekvapení.“
Najviac vstupeniek si diváci zakúpili na kórejskú čiernu komédiu Parazit (2019), ktorú nakrútil Joon Ho Bong, ocenenú Zlatou palmou na MFF v Cannes a štyrmi Oscarmi za najlepší film, najlepšiu réžiu, najlepší medzinárodný film i najlepší pôvodný scenár. Za ňou si najviac lístkov zakúpili diváci na islandskú drámu Biely, biely deň (2019) Hlynura Pálmasona a Bedosovu komédiu Zažiť to znovu. Nasledoval film Portrét ženy v plameňoch (2019) režisérky Céline Sciamma, päticu snímok s najvyšším počtom predaných vstupeniek uzatvára slovenský film Na krásnom modrom Dunaji (1994) režiséra Štefana Semjana, súdobá crazy komédia o troch bohémskych kamarátoch, ktorá v projekte Kino doma absolvovala online premiéru v digitálne reštaurovanej podobe. Zo slovenských dlhometrážnych titulov projekt Kino doma uviedol aj film Nech je svetlo (2019) režiséra Marka Škopa.
Pridanou hodnotou online projekcií v Kine doma bol lektorský úvod, projekcie digitálne reštaurovaných krátkych animovaných, reklamných a dokumentárnych filmov zo zbierok Slovenského filmového ústavu (SFÚ) – celkovo sa ich premietlo 25, a čet s divákmi, do ktorého sa mohli, ale aj nemuseli zapojiť. „Online predstavenia boli dramaturgicky vymyslené tak, aby evokovali priebeh predstavenia v kinosále klubového kina: komunikácia s uvádzačom prostredníctvom četu, uvedenie zneliek, lektorské úvody k filmom, predfilm a samotná projekcia filmu,“ vysvetľuje Hosszúová.
V projekte sa realizoval aj Minifestival európskych filmov, ktorý organizovalo Zastúpenie európskej komisie na Slovensku v spolupráci s Creative Europe Desk Slovensko, a podujatie Cinevitaj so zameraním na architektúru v gescii Talianskeho kultúrneho inštitútu v Bratislave. Do programu boli zaradené aj bloky krátkych študentských filmov, a to FFI špeciál: výber slovenských študentských LGBTI filmov a Ozveny Áčka.
Projekt Kino doma vznikol za špecifických okolností vyvolaných koronavírusovou pandémiou, Kino Lumière ho spustilo po dlhom váhaní a po vzore českých kolegov, dnes ho jeho dramaturgovia hodnotia ako prínosný. „Vzhľadom na to, že hovoríme o období, počas ktorého by Kino Lumière malo na svojom konte nulovú návštevnosť i tržby, tak sme dosiahli čísla, aké žiadne iné kino na Slovensku v tomto čase nedosiahlo,“ hodnotí projekt Hosszúová. „Samozrejme, ani tržby ani návštevnosť nedosiahli hodnotu, ktorá by nám nahradila štandardnú prevádzku kina, ale celkovo tento projekt hodnotíme ako dobré riešenie. Nechceli sme byť pasívni a sme radi, že sme zostali v kontakte s divákmi a že sme im dali možnosť pozrieť si filmy, ktoré by za normálnych okolností mohli navštíviť v našom kine. Sme spokojní, no zároveň vieme, čo je potrebné zlepšiť do budúcnosti, ak projekt Kino doma budeme chcieť alebo musieť oživiť.“
Digitalizáciu, modernizáciu, marketing a uvádzanie filmov v Kine Lumière finančne podporil Audiovizuálny fond.
Oficiálna stránka Kina Lumière
kontakt: Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ, tel.: +421 2 57 10 15 42, simona.notova@sfu.sk