Medzinárodný festival dokumentárnych filmov v Jihlave dáva už tradične veľký priestor slovenskej kinematografii. Nebude tomu inak ani na 28. ročníku (25. 10. – 3. 11. 2024), ktorého otváracím filmom bude Prezidentka.
Nový film Mareka Šulíka, ktorý sledoval päťročné pôsobenie Zuzany Čaputovej v prezidentskom úrade, bude mať v Jihlave svetovú premiéru. Zároveň sa uchádza o ceny v hlavnej súťažnej sekcii festivalu Opus Bonum.
V súťaži Prvé svetlá určenej pre celovečerné debuty a druhé filmy nájdeme dva slovenské tituly. Vo svetovej premiére sa predstaví film Marie Dvořákovej Svet medzi nami, portrét svetoznámej českej fotografky Marie Tomanovej, ktorý je zaradený aj do sekcie Česká radosť. Medzinárodnú premiéru bude mať debut Daniely Meressy Rusnokovej Šedá zóna venujúci sa predčasne narodeným deťom a ich matkám.
Česká radosť je súťaž najlepších českých dokumentárnych filmov uplynulého roka, pričom až sedem z nich je zároveň slovenských. Svoje prvé uvedenie bude mať v Jihlave nový film Zuzany Piussi Pachová stopa, ktorý skúma pripúšťanie kontroverzných pachových dôkazov na súde. Na festivale sa predstaví taktiež najnovší film Petra Kerekesa Wishing on a Star, ktorý mal premiéru v Benátkach, Pokiaľ ja žijem režiséra Romana Ďuriša, ktorý začal svoj festivalový život na Dok.fest München, iba pár dní po úspechu vo Varšave Vojnový spravodajca režisérskej dvojice David Čálek a Benjamin Tuček, na CPH:DOX ocenený film Ondřeja Vavrečku Lišajníky a svoje prvé mimoslovenské premietanie zažije Vtáčnik režisérky Evy Križkovej. Jedným z porotcov tejto súťaže je slovenský dokumentarista Pavol Pekarčík.
V sekcii Dokument ČT uvedie festival ďalšie štyri slovenské filmy: Architektúra ČSSR ’58 – ’89 (r. Jan Zajíček) o československej povojnovej architektúre, portrét významnej českej herečky Ivy Janžurovej, ktorý nakrútila jej dcéra Theodora Remundová, s názvom Janžurka, na Berlinale uvedený film o fotografke Libuši Jarcovjákovej Ešte nie som, kým chcem byť (r. Klára Tasovská) a debut Marie-Magdaleny Kochovej Tá druhá o rodine, v ktorej jedno dieťa má špeciálne potreby, zatiaľ čo jeho sestra ostáva vždy „tou druhou“.
Jednu zo svojich retrospektív festival venuje dvadsaťročnej režisérskej a producentskej kariére Víta Klusáka a Filipa Remundu. Štyri premietané filmy vznikli aj v slovenskej koprodukcii: Para nad riekou (r. Robert Kirchhoff, Filip Remunda), Jak Bůh hledal Karla (r. Vít Klusák, Filip Remunda), Svet podľa Daliborka (r. Vít Klusák) a Hranice Európy (r. Apolena Rychlíková).
Ďalšia retrospektíva sa venuje slovenskej kinematografii v období Slovenského štátu. Program Máme svoj film!, ktorý nadväzuje na rovnomennú odbornú publikáciu Petry Hanákovej, taktiež zostavovateľky sekcie, prinesie 24 filmov a spravodajských šotov z rokov 1941 – 1946. Viac o tejto sekcii si môžete prečítať v tlačovej správe.
Viaceré slovenské projekty sa predstavia profesionálnemu publiku v Industry časti festivalu. Verejnú prezentáciu v rámci Ji.hlava New Visions Forum bude mať pripravovaný film Zóny nikoho o troch ekologických katastrofách na Slovensku, ktorý nakrúcajú režisérky Viera Čákanyová, Lucia Kašová a Barbora Sliepková. Na trh Ji.hlava New Visions Market boli vybrané projekty Deti z mesačnej krajiny režiséra Romana Ďuriša a Prometea režisérky Kristíny Žilinčárovej. V Jihlave bude prebiehať aj prvý modul vzdelávaco-networkingového programu Emerging Producers, tohtoročnou slovenskou zástupkyňou je Monika Lošťáková.
Viac informácii nájdete na stránkach festivalu MFDF Ji.hlava.