Medzinárodný festival krátkeho filmu Oberhausen (3. – 8. 5. 2018) predstaví pásmo šiestich slovenských archívnych krátkych snímok pod názvom Stopy experimentovania v slovenskom krátkom filme.
Od roku 2013 sa prestížny festival začal venovať filmovým archívom, ktorým po dôkladnom výbere dáva priestor na uvedenie domácej tvorby, a zároveň upriamuje pozornosť na často opomínanú tému reštaurovania experimentálnych filmov. Na 64. ročníku predstaví Slovenský filmový ústav pásmo Stopy experimentovania v slovenskom krátkom filme, ktoré bolo zostavené ako jeden z kurátorských konceptov na prezentáciu filmov zo šesťdesiatych rokov. Obdobie tzv. Zlatej éry charakterizovala uvoľnená atmosféra, nižšia miera politických zásahov a byrokratického riadenia umeleckej tvorby v znárodnenej kinematografii.
Vybrané filmy sa vyznačujú vysokou sociálnou a politickou angažovanosťou režisérov a vonkajšími vplyvmi vo využívaní formálnych prostriedkov, ktorými zdokonaľujú svoje autorské rukopisy. Filmové pásmo pozostáva z titulov Voda a práca (r. Martin Slivka), Prišiel k nám Old Shatterhand (r. Dušan Hanák), Fotografovanie obyvateľov domu (r. Dušan Trančík), animácie Oko (r. Juraj Bindzár) a Bubeník Červeného kríža (r. Juraj Jakubisko).
Filmy v programe (v chronologickom poradí):
Voda a práca (r. Martin Slivka, 9 min., 1963)
Prišiel k nám Old Shatterhand (r. Dušan Hanák, 12 min., 1966)
Fotografovanie obyvateľov domu (r. Dušan Trančík, 16 min., 1968)
Oko (r. Juraj Bindzár, 6 min., 1968)
Lili Marlen (d. Peter Mihálik, 5 min., 1970)
Bubeník Červeného kríža (r. Juraj Jakubisko, 13 min., 1977)
Projekcia: 6. máj | nedeľa | 12:30 | Lichtburg Filmpalast Gloria
Zdroj: Tlačová správa SFÚ (2. 5. 2018)