Pomaľované vtáča a SH_T HAPPENS v súťažiach na 76. MFF Benátky

Pomaľované vtáča a SH_T HAPPENS v súťažiach na 76. MFF Benátky
2. augusta 2019

Slovenská kinematografia bude mať na 76. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Benátky (28. 8. – 7. 9. 2019) výnimočné zastúpenie. Do Hlavnej súťaže sa prebojoval dlho očakávaný film Václava Marhoula Pomaľované vtáča, vo svetovej premiére bude uvedený aj krátky animovaný film dvojice režisérov David Štumpf a Michaela Mihályi SH_T HAPPENS, vybraný do súťažne krátkych filmov sekcie Orizzonti. Okrem toho sa zástupcovia dvoch pripravovaných filmov zúčastnia industry podujatia Venice Gap-Financing Market.

Pomaľované vtáča rozpráva príbeh o chlapcovi, ktorého v snahe uchrániť pred vyhladzovaním Židov, posielajú rodičia k príbuznej na vidiek kdesi vo východnej Európe. Chlapcova teta však nečakane umiera, a tak je dieťa nútené vydať sa na cestu a pretĺkať sa samo divokým a nepriateľským svetom, v ktorom platia len miestne pravidlá, predsudky a povery. Snahu chlapca o doslova fyzické prežitie však vystrieda po vojne iný boj. Boj, ktorého si ani nie je vedomý – boj so sebou samým, boj o svoju dušu, o svoju budúcnosť…

Filmová adaptácia knihy poľského spisovateľa Jerzyho Kosińského vznikla v česko-slovensko-ukrajinskej koprodukcii. „Po prečítaní románovej predlohy Pomaľovaného vtáčaťa ako ostatne i scenára, ostane mnoho ľudí zaskočených. Zaskočených popisom násilia a brutality, ktorého sa môže dopustiť tvor menom človek. Trúfam si tvrdiť, že Kosińského ponímanie násilia nie je prvoplánové. Dokonca ani druhoplánové. V jeho ponímaní nie je ničím iným než vnútornou, logickou, a tým pádom vlastne nepodstatnou formou, ktorá má rovnaký účel ako rám obrazu, ktorý obopína plátno. To, čo je namaľované na plátne, je dôležité. Dôležitý je príbeh, ktorý maľba rozpráva. Jej obsah, jej jednotlivé a na sebe nadväzujúce časti, ktoré postupne a celkom zákonito privádzajú hlavného hrdinu k záverečnej katarzii,“ povedal režisér, scenárista a producent filmu Václav Marhoul.

Svojho zástupcu bude mať Slovensko po prvýkrát v histórii aj v súťažnej sekcii Orizzonti. Krátky animovaný film SH_T HAPPENS zachytáva príbeh trojice postáv – vyčerpaného údržbára, jeho frustrovanej manželky a úplne deprimovaného jeleňa. Ich individuálne zúfalstvo vyústi do absurdných udalostí, pretože sh_t happens.

Česko-slovensko-francúzska koprodukcia vznikla neobvykle v réžii Davida Štumpfa a Michaely Mihályi, slovenských animátorov v súčasnosti pôsobiacich v Prahe. „Réžia vo dvojici môže byť niekedy dosť náročná. My sme si ju vyskúšali už na niekoľkých starších projektoch, takže s rozdelením povinností sme ani v tomto prípade nemali problém, výtvarné návrhy mala v rukách Michaela a animáciu David. S písaním a režírovaním to bolo trochu komplikovanejšie, rozhodli sme sa, že silnejší argument vyhráva. Myslíme, že to nášmu filmu veľmi pomohlo, pretože sa všetko dvakrát kontrolovalo. Veľkou úľavou bol tiež fakt, že ste takto neboli na produkciu sami. Na druhej strane sme sa dokázali hodiny hádať o veľkosti štetca v jednej scéne, haha, dodali k práci vo dvojici.

Pri najstaršom filmovom festivale sa koná tiež 6. ročník Venice Gap-Financing Market, podujatia určeného filmovým profesionálom, na ktorom sa počas troch dní predstaví celkovo 51 celovečerných projektov z celého sveta. Medzi inými aj hraný film Šarlatán (r. Agnieszka Holland) a animované Moje slnko Maad (r. Michaela Pavlátová).

Program slovenských titulov:

Pomaľované vtáča, r. Václav Marhoul, CZ-SK-UA, 2019
2. september | 20.00 | Sala Darsena *press&industry
2. september | 21.00 | Sala Perla *press&industry
3. september | 16.45 | Sala Grande *svetová premiéra
4. september | 16.45 | PalaBiennale

Sh_t happens, r. Michaela Mihályi, David Štumpf, CZ-SK-FR, 2019
29. august | 16.30 | PalaBiennale
6. september | 11.15 | Sala Giardino *press&industry
6. september | 17.15 | Sala Giardino *svetová premiéra
7. september | 16.30 | Sala Giardino

Web:
https://www.labiennale.org/en/cinema/2019

Súvisiace články:
Alois Nebel na 68. MFF Benátky
Prežiť svoj život na 67. MFF Benátky
Líštičky na 24. Týždni medzinárodnej kritiky