Producent Rasťo Šesták je absolventom odboru divadelnej réžie na VŠMU. V roku 2001 spolu s režisérom a producentom Petrom Bebjakom založil a dodnes vedie produkčnú spoločnosť D.N.A. Production. Jeho producentské portfólio je široké a oceňované, zahŕňa hrané aj dokumentárne filmy a televízne seriály rôznych žánrov od drám, historických a kriminálnych príbehov, cez sci-fi až po rozprávky. Pred svetovou premiérou hraného životopisného filmu Duchoň na MFF Karlove Vary, jeho najnovšieho producentského počinu, sme sa s Rasťom rozprávali o špecifikách výroby hudobného filmu a o prístupe, ktorý v tíme zvolili pri portrétovaní ikony slovenskej hudobnej scény – Karola Duchoňa.
Film Duchoň, ktorý si produkoval spolu s Petrom Bebjakom a ktorý on aj režíroval, je vaším prvým hraným životopisným filmom. Čím ťa oslovila osobnosť Karola Duchoňa a v čom pre teba predstavoval tento žáner novú producentskú výzvu?
Hudobný film som ako producent chcel robiť už veľmi dlho. Hľadal som tému a interpreta, o ktorom by film mohol byť alebo koho hudba by pre film bola nosnou. V tomto brainstormingovom období som sa stretol s viacerými hudobníkmi, ale stále mi v tej téme niečo chýbalo, stále to nebolo ono. A práve v tom období začalo byť okolo nás stále viac a viac Duchoňa. Dostali sme tip na martinské divadelné predstavenie o Duchoňovom živote, išli sme si ho pozrieť, a bolo to. Našli sme to, čo sme hľadali.
Takýto typ projektu je z pohľadu producenta výzva. Vedel som, že budem musieť riešiť autorské a licenčné práva, ale úprimne som nečakal, že to bude v takomto rozsahu. Práva na jeho skladby neboli z minulosti vyriešené, takže sme ich museli dať všetky do poriadku. Stálo to veľmi veľa času a veľmi veľa finančných prostriedkov. A, samozrejme, vedel som, ako je napísaný scenár, koľko náročných obrazov obsahuje, a preto som musel nájsť silné finančné krytie. Toto nebolo veľmi ľahké.
Život hudobnej hviezdy sa dá filmovo spracovať rôzne, s Bebjakom ste zvolili vyrozprávanie Duchoňovho života spätne od roku 1984, rok pred jeho smrťou, pričom sa sústredíte na kľúčové momenty jeho kariéry a života. Prečo ste si vybrali práve tento scenáristický prístup? Boli v hre aj iné, ktoré ste počas vývoja odskúšali a zavrhli?
Východiskovým bodom pre nás bolo už spomínané divadelné predstavenie Zem pamätá. Nezačína sa síce v roku 1984, ale veľmi silno pracovalo s témou kľúčových a prelomových životných momentov. Potrebovali sme nájsť niečo silné hneď na začiatok príbehu, niečo, čo nie je natoľko známe, a preto sme zvolili udalosť, ktorá sa reálne odohrala pri výrobe silvestrovského televízneho programu. Samozrejme, pri debatách o scenári sme zvažovali rôzne prístupy, ale žiadny nám neprišiel dosť silný a atraktívny. A potom prišiel nápad na tento spätný prístup, ktorý nám umožňoval zaujímavo pracovať s príbehom a hudobnými skladbami. Veľmi sa mi páčil aj princíp stretávania sa súčasnosti s minulosťou. Keď síce divák vie, ako sa to celé skončí, ale konfrontáciu s minulosťou a očakávaniami vníma prostredníctvom hlavného hrdinu. Veľmi silný moment je ten, keď sa tieto dve časové pásma postupne pretnú. Dôležité je aj to, že všetky skladby, ktoré vo filme zaznejú, sú práve z toho obdobia, kedy sa daná sekvencia odohráva.
Herec Vladislav Plevčík podáva uveriteľný výkon vo všetkých fázach Duchoňovho života. Bolo od začiatku jasné, že ho stvárni práve on?
Obsadiť Duchoňa na Slovensku bolo pre nás naozaj náročné a vedeli sme, že diváci nám nič neodpustia, lebo veď robíme film o slovenskej modle. Spolu s režisérom sme si prechádzali všetkých slovenských hercov a nakoniec padla voľba na Vladka. A myslím, že sme mali veľmi šťastnú ruku.
Spomenul si, že riešenie hudobných práv bolo náročné. Ako prebiehala komunikácia so správcom hudobného archívu?
Toto bola asi najťažšia časť predprodukcie. Skoro každú skladbu vlastní iný vydavateľ, takže o každej sme museli samostatne jednať ako s vydavateľom, tak aj s autormi textu a hudby. Bolo naozaj ťažké predvídať, ako jednotlivé vydavateľstvá zareagujú. Niekoľkokrát a opakovane sme im museli vysvetľovať, čo nakrúcame, aká je to scéna, koľko sekúnd hudby zaznie a podobne. Toto bol naozaj masaker. (smiech)
Vizuálna stránka filmu je pôsobivá – miestami pripomína estetiku rodinných archívov, inokedy čerpá inšpiráciu z hudobných videoklipov. Dobové kostýmy, masky aj scény pôsobia autenticky a prepracovane. Zapájal si sa ako producent aj do formovania vizuálneho štýlu filmu? Ako sa rodil tento koncept?
Celý koncept si vymysleli režisér s kameramanom. Ale podarilo sa mi do filmu dostať aj nejaké moje nápady. (smiech)
Veľmi sme spolu s kolegami, ako bol Janko Kocman (kostýmový výtvarník), Juraj Kuchárek (architekt), Vlado Valovič (hudobná supervízia) a Martin Jankovič (masky) dbali na to, aby sme boli čo najpresnejší, aby bolo všetko dokonale prepracované, aby bolo z filmu cítiť, že je naozaj dobový a plný komparzistov, rekvizít a danej doby. Chceli sme urobiť film, pri ktorom budete mať pocit, že ste sa preniesli do jeho doby a nič vás tam neruší. Ako producent som chcel, aby tam bolo silné production value.
V rámci propagácie filmu ste predstavili merch v podobe tričiek, na domáce pomery intenzívne ukazujete na sociálnych sieťach pohľad do zákulisia natáčania filmu. Ako vznikal tento marketingový prístup?
Už pred samotnou výrobou filmu vieme, čo by sme chceli robiť v rámci PR a marketingu – a dopredu sa na to pripravíme. Máme tím ľudí, ktorí riešia len tieto veci. Samozrejme by sme toho chceli mať niekoľkonásobne viac, ale to už narážame na finančné možnosti trhu.
Duchoň bude mať premiéru na 59. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Karlove Vary v sekcii Zvláštne uvedenie. Následne bude film uvedený do slovenských kín 31. júla. Aké máte plány pre domácu a zahraničnú distribúciu filmu? Veríš, že film osloví i diváctvo za hranicami, ktoré nemá vybudovaný vzťah k piesňam Karola Duchoňa?
Domáci trh máme zadefinovaný jasne, tam máme s naším distributérom presne pomenované ciele. A čo sa týka zahraničia, to je pre nás veľkou neznámou. Film stavia na domácej emócií a istej dávke sentimentu, takže uvidíme ako tieto prvky môžu fungovať za hranicami Slovenska.
Rozhovor viedla Barbara Nováková (Národné kinematografické centrum SFÚ).
Duchoň
Zvláštní uvedení
Projekcie:
6. júl | 15:00 | Kinosál A (Press & Industry)
7. júl | 14:00 | Velký sál (premiéra)
8. júl | 20:00 | Pupp
10. júl | 22:00 | Kongresový sál
12. júl | 10:00 | Městské divadlo